fbpx
Rating - Conversion Rate Optimization - AnotherSight

Conversion Rate Optimization

Bij CRO wordt de conversieratio geoptimaliseerd.

Optimaliseren, verbeteren, innoveren.
Net hoe je ‘t wilt noemen. De conversieratio is een berekening van bijvoorbeeld het aantal totale bezoekers op een website versus het aantal conversies. Gelukkig hoef je dit zelf niet te berekenen: dat doen wij voor je!

Om het aantal conversies te verhogen maken we gebruik van Conversion Rate Optimization. Maar wat doen we dan precies bij het optimaliseren van deze conversieratio? 

Contact opnemen

Wat is CRO?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization en betekent: conversieratio optimalisatie.

Voordat we uitleg geven over de CRO is het handig als je nog even scherp voor ogen hebt wat een conversie precies is.

Een conversie is het voltooien van een actie op jouw website. Dit kan een aankoop zijn, maar dit kan ook iets anders zijn, zoals het aanmelden voor de nieuwsbrief, contact opnemen (bijvoorbeeld via een contactformulier) of een klik op een button. Je hoopt dat de gebruiker, direct of indirect, een traject ingaat waarbij er winst wordt behaald door het afnemen van een dienst of product. Een conversie kan dus ook zijn dat je wenst dat een potentiële klant, een bezoeker op jouw website, zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Wat optimaliseer je dan?
Bij het optimaliseren van de conversieratio kijken we naar het punt waar bezoekers, jouw (potentiële) klanten, afhaken. Wat is het moment dat zij besluiten de conversie niet uit te voeren? Op basis van deze informatie gaan we de blokkade verbeteren door middel van tests: we zorgen er simpelweg voor dat we het de gebruiker makkelijker maken de conversie wél te doen.

We verbeteren bijvoorbeeld de leesbaarheid, voegen buttons toe (of halen ze juist weg), zorgen voor een betere linkstructuur of zorgen voor sterkere USP’s. Het kan ook zijn dat belangrijke informatie simpelweg ontbreekt, zoals het toevoegen van certificaten, keurmerken of, in het geval van een webshop, retourinformatie. Hier komen User Experience en User Interface om de hoek kijken. Zie het als een soort driehoeksverhouding: CRO kan niet zonder UX en UI en andersom.

Hoe optimaliseer je?
Optimaliseren doen we aan de hand van verschillende testmethoden (zoals A/B-testing, heatmaps en scrolldiepte). Daarnaast analyseren we data uit Google Analytics en geven we extra meetgegevens mee via Google Tag Manager.

Case: Schunselaar

Schunselaar is een schildersbedrijf in Dronten en omgeving.

Waarom CRO?

  • Je ontwikkelt continu door en blijft daardoor niet achter;
  • De gebruikerservaring wordt gemakkelijker;
  • Je krijgt meer inzicht in jouw (potentiële) klanten en begrijpt gedrag beter;
  • Hogere ROI (Return on Investment);
  • Je zorgt voor een professionele, betrouwbare uitstraling.

Aan de slag met CRO?

Wil jij aan de slag met het optimaliseren van jouw conversieratio? Wij helpen je hier graag mee. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!