Je kent vast wel mails met de titel: ‘Je bent wat vergeten in je winkelwagen!’ of ‘Jouw favoriete product is bijna uitverkocht, wees snel!’. Of denk bijvoorbeeld aan alle keren dat je een product hebt bekeken op een website en datzelfde product vervolgens in de vorm van een advertentie terugziet op een andere website. Dit heet remarketing, ook wel retargeting genoemd.
Remarketing via social media
Een ander voorbeeld van een platform voor remarketing is het plaatsen van advertenties op sociale media kanalen. Denk hierbij aan Instagram, Facebook, LinkedIn of Pinterest. Dit wordt ook wel social targeting genoemd. Het werkt in feite hetzelfde als de advertenties op Google: je plaatst een remarketing tag op een pagina van jouw website.
Als voorbeeld nemen we Facebook. Om gebruik te maken van remarketing via Facebook is het essentieel dat de Facebook pixel in jouw website is geïmplementeerd. Zo kun je vervolgens remarketing inzetten via Facebook. Het voordeel hiervan is dat men, in tegenstelling tot advertenties op het web, jouw advertenties kan liken, delen of er op kan reageren. Daarbij is de vind-ik-leuk-knop erg dichtbij en is de stap naar een like van jouw pagina snel gemaakt.