fbpx
Rating - Waarom email automation ook voor jouw organisatie belangrijk is - AnotherSight

Waarom email automation ook voor jouw organisatie belangrijk is

Wanneer een bedrijf in een groeifase zit wordt de werkdruk langzaamaan steeds hoger. Steeds meer tijd gaat zitten in het onderhouden van klantcontact: een erg belangrijk onderdeel voor het imago van een organisatie. Dit klantcontact kan deels geautomatiseerd worden middels e-mail automation. We leggen je graag uit hoe dat werkt en wat jij er als organisatie aan hebt om e-mail automation in te zetten.

Wat is email automation?

Email automation is een vorm van e-mail marketing waarbij mails geautomatiseerd verstuurd kunnen worden. Je maakt eenmalig een campagne mail – bijvoorbeeld over het achterlaten van een review na een aankoop – en stuurt deze mail in dezelfde vorm naar elke klant een aantal dagen of weken nadat er een aankoop wordt gedaan. Zo hoef je de mail maar één keer te maken en in te stellen en gaat het mailen vanzelf. Denk bij email automation bijvoorbeeld ook aan het voorbereiden van een klant (door middel van bijvoorbeeld instructies) wanneer je een dienst komt leveren: wat kan de klant verwachten? Of de klant een bericht sturen nadat je dienst hebt geleverd met tips. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Hoe kan e-mail automation jouw bedrijf verder helpen?

Wanneer je gebruikmaakt van e-mail automation kan dit veel werklast ontnemen: veel kan automatisch. Er komen dan ook veel voordelen kijken bij dit automatiseringsproces.

Geautomatiseerd en persoonlijk klantcontact
Dankzij email automation wordt het mogelijk gemaakt om het klantcontact te automatiseren en klanten persoonlijk aan te spreken.

Geautomatiseerd klantcontact
Het automatiseren van het klantcontact houdt in dat er eenmalig mails worden gemaakt die vervolgens veelvuldig verstuurd kunnen worden aan klanten. Dit hoeft niet op hetzelfde moment. Het kan zijn bij het doen van een aankoop, maar ook voor het versturen van afspraakherinneringen of links naar een videogesprek. In plaats van dit handmatig te moeten versturen kan dit contactmoment automatisch verlopen. Dit gebeurt door het (handmatig) toevoegen van het mailadres van een klant aan een lijst waarna de automatische mails verstuurd kunnen worden.

Dankzij het versturen van deze automatische mails wordt de klantbeleving positief beïnvloed. Men weet waar ze aan toe zijn en op deze manier ontstaan er minder vragen of problemen. Dit zorgt ervoor dat de klant tijdens de gehele klantreis (customer journey) een blijer gevoel ervaart. Dit heeft vervolgens ook weer effect op de inhoud van een review: hoe blijer de klant, hoe positiever het review of de mond-tot-mondreclame.

Pre-aankoopfase en post-aankoopfase van de customer journey
Wanneer een klant een bestelling plaatst of gebruik maakt van een dienst of actie op een website is dit een onderdeel van de zogeheten customer journey. Maar al voordat deze aankoop wordt gedaan, wordt de oriëntatiefase van de customer journey in werking gezet. Ook na het doen van een aankoop heb je te maken met bijvoorbeeld de loyaliteitsfase. Door het instellen van email automation zorg je ervoor dat klanten zowel in de pre-aankoopfase als in de post-aankoopfase iets van jou horen en op deze manier gestimuleerd worden tot actie over te gaan.

Persoonlijk klantcontact
Met email automation kun je tevens inspelen op jouw klant als persoon waardoor je herkenning creëert: een klant voelt zich gezien (verjaardag, aankoop gedaan…) en voelt zich hierdoor sneller betrokken bij het bedrijf. Ook bouw je zo een betere relatie op met de klant.

Hoge ROI (Return on Investment)
Email automation heeft vaak een hoge ROI. ROI staat voor Return on Investment. Dit houdt in dat er per mail snel over wordt gegaan tot conversie. Het grote voordeel van email automation is namelijk dat de klant al met jouw bedrijf van doen heeft gehad. Je hebt immers het mailadres van de klant gekregen. De klant is dus al op een bepaalde manier verbonden met je bedrijf. Hierdoor is de kans op een aankoop groter. Dit is vaak het geval wanneer jij een product of dienst aanbiedt die klanten vaker af zullen nemen. In het geval van een schildersbedrijf zal dit niet van toepassing zijn: een huis hoef je echter niet drie keer kort op elkaar te schilderen.

Reviews automatiseren
Voor de uitstraling van een bedrijf is het verkrijgen van reviews over de producten, diensten of services van groot belang. Wanneer je betrouwbare, realistische en natuurlijk positieve recensies krijgt van klanten, help je nieuwe klanten sneller over de fictieve drempel. Klanten vinden het echter vaak te veel moeite om uit zichzelf een review te schrijven: al helemaal wanneer de klant tevreden is gebeurt dit zelden. Er is simpelweg niks om over te klagen. Daarom is het goed de klant hieraan te helpen herinneren. Wanneer je een klant het plaatsen van een review voorschotelt, waarbij de klant vervolgens weinig moeite hoeft te doen om deze review te plaatsen, wordt men toch snel over de streep getrokken. En dat werkt in jouw voordeel.

Er zijn nog meer voordelen als het aankomt op het plaatsen van reviews.

Email automation voor webshops
Ook voor webshops (e-commerce bedrijven) is email automation erg efficiënt en kan er een hoop worden geautomatiseerd. Zo is het mogelijk om zogeheten triggers in te bouwen die31 ervoor zorgen dat een bepaalde mail wordt verstuurd. Denk hierbij aan het verlaten van de winkelwagen alvorens het doen van een aankoop, aanvullende informatie over een product na de aankoop, acties voor bestaande klanten of het welkom heten van nieuwe klanten. Vooral voor webshops is het verkrijgen van zo veel mogelijk reviews belangrijk om nieuwe potentiële klanten te bereiken. Dit is iets wat goed geautomatiseerd kan worden.

Snel en op budget te installeren
Het instellen van email automation is een snelle handeling waar je veel vruchten van kan plukken. Het instellen van een mail vergt eenmalig werk (per campagne/mail) en dit gaat vervolgens automatisch de deur uit op het juiste moment. Je hebt er vanaf dit moment geen omkijken meer naar. Het is dus een snelle optimalisatie van het klantcontact.

Je kunt e-mail automation echter zo ingewikkeld maken als je zelf wil. Zo kun je hele reeksen e-mails opzetten die automatisch verstuurd worden in navolging van een bepaalde actie. Denk bijvoorbeeld aan een mail die verstuurd wordt na het klikken op een bepaald item, of een nieuwsbrief aan de hand van gebruikersvoorkeuren.

Geef je het automatiseren van de mailings toch liever uit handen? Dan helpen wij je daar natuurlijk graag mee.

Wil je liever klein beginnen?

Gebruik maken van email automation hoeft niet moeilijk te zijn: je begint net zo klein of groot als je zelf wilt. Er zijn vele triggers waar op ingehaakt kan worden. Simpele automatiseringen kunnen al een hoop opleveren voor jou als organisatie. Klanten raken sneller tevreden en dankzij het versturen van automatische emails verlaag je drempels tot conversies of het overgaan tot actie. Het later uitbreiden van de email automation is altijd mogelijk.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06910_LowRes.jpg

Roland Mögele | Eigenaar

Roland houdt zich bij AnotherSight bezig met leadgeneratie, User Experience, het maken van strategische plannen en het testen van de klanttevredenheid. Daarnaast vindt hij onderzoek een interessant én belangrijk onderdeel waar hij zich veel mee bezig houdt.

Lees meer

Verder lezen?