Hoger in Google
Allereerst zijn reviews een steeds belangrijker wordende factor binnen de SEO strategie. Google heeft namelijk het E-E-A-T principe geïntroduceerd. Dit staat voor Experience, Expertise, Authority en Trustworthiness. Voor dit laatste is het belangrijk dat je als website een goede online reputatie hebt. Dit is voor Google namelijk een belangrijk signaal om te zien of je betrouwbaar bent als website. Hierbij hechten ze meer waarde aan externe review profielen als Trustpilot of Kiyoh ten opzichte van reviews op je eigen platform.
Door gebruik te maken van links en structured data kun je de goede reviews koppelen aan jouw website. Hierdoor geef je Google een positief signaal over de betrouwbaarheid van je website, dat maakt het makkelijker om goed te ranken.
Het is goed om de reviews al in een vroeg stadium te betrekken in de (SEO)strategie van je website. Door actief bezig te gaan met het vergaren van reviews bouw je een sterk en betrouwbaar review profiel op.
Overtuigen
Tegenwoordig zijn potentiële klanten kritisch. Online is een hoop informatie te vinden over jouw bedrijf en wat jij aanbiedt, maar ook dat van vele concurrenten. Binnen een paar muisklikken weet de klant alles over zowel jouw bedrijf als over soortgelijke bedrijven in de omgeving. Als mens zijn we enorm kritisch. Het plaatsen van reviews op je website zorgt er voor dat potentiële klanten de mening en ervaring zien van anderen. Dit kan overtuigend werken, vooral als concurrenten minder, slechte of geen reviews op de website hebben staan. Wees potentiële klanten dus altijd een stapje voor door de reviews van eerdere klanten duidelijk op de website te tonen.
Imitatie
Mensen zijn het gewend om het gedrag van anderen te volgen: imitatie. Welke doelgroep ook: veel mensen zullen het belangrijk vinden wat anderen doen en hoe zij ergens over denken en vormen hun eigen mening op basis van deze mening van anderen. Wanneer er veel goede reviews op jouw website getoond worden is dit dus voor een bezoeker een bevestiging dat vele anderen hem of haar voor zijn gegaan. Al snel wordt dit gedrag gekopieerd en zal een aankoop of actie volgen.
Vertrouwen opbouwen
Naast kritisch zijn we als mens ook wantrouwend. We horen steeds meer verhalen over malafide webshops, waar je na betaling geen product ontvangt. Hierdoor worden consumenten wantrouwend tegenover webshops of websites die ze niet kennen, vooral bij kleinere webshops. We vallen voor de eerste indruk van een bedrijf en als we twijfelen klikken we de website snel weer weg. Ook bij het vergelijken van meerdere bedrijven kijken potentiële klanten naar welk bedrijf er het meest betrouwbaar uit ziet. Door het duidelijk tonen van reviews zorg je ervoor dat je vertrouwen opbouwt bij bezoekers op jouw website.
Negatieve reviews
Ook negatieve reviews helpen hierbij: het is namelijk zo dat we als mens zijnde sneller wantrouwend zijn wanneer een website alleen maar goede reviews of het maximaal aantal sterren heeft. Een eerlijke mening van een klant, welke dus wellicht wat negatief van aard is, kan dus enorm helpen om aan te tonen dat jij een oprecht bedrijf bent en dat de reviews bij echte klanten vandaan komen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat er veel negatieve reviews binnenkomen, want dat werkt dan weer averechts.
Omgaan met negatieve reviews
Krijg je een negatieve review binnen? Ongeacht de inhoud van deze reviews is het belangrijk om hier als bedrijf altijd snel, professioneel en oplossingsgericht op te reageren. Ook dit is van waarde voor zowel Google als potentiële nieuwe klanten. Ga hier dus goed mee om.