fbpx
Rating - Contentmarketing - Duurzaam groeien - AnotherSight

Contentmarketing

Goede content is van onschatbare waarde voor je website.

Door content te maken die aansluit op de behoefte van je doelgroep kun je als bedrijf duurzaam groeien. Contentmarketing is belangrijk voor het behalen van verschillende doelen op je website. Bijvoorbeeld om meer conversies te halen of om de merkbekendheid te vergroten. Hierbij is een goede contentstrategie onmisbaar. Door met een strategie te werken zorg je voor consistentie. De consistentie helpt je weer om duurzaam te blijven groeien door je content constant uit te breiden of te verbeteren.

Contact opnemen

Case: Dronten geeft je de ruimte

Dronten geeft je de ruimte is het merkverhaal van de gemeente Dronten.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een breed begrip waar veel onder valt. Geschreven content is waarschijnlijk wat als eerste in je opkomt, maar ook afbeeldingen, video’s, podcasts of het maken van een infographic of whitepaper valt onder contentmarketing. Het gaat om het geheel van de verschillende aspecten zo goed mogelijk samen te laten komen op bijvoorbeeld een pagina van jouw website. Dit met als doel dat de doelgroep de gemaakte content ook daadwerkelijk kan vinden.

Waarom contentmarketing?

Doordat er veel onder het begrip contentmarketing valt zijn er verschillende doelen waarbij deze vorm van marketing een rol kan spelen. Een aantal doelen kunnen zijn:

  • Het vergroten van het organische verkeer op de pagina of website;
  • Het genereren van leads;
  • Merkbekendheid creëren;
  • Verkopen stimuleren.

Het opstellen van een contentstrategie

De contentstrategie is het startpunt voor contentmarketing (en eigenlijk de gehele website). Om tot een goede contentstrategie te komen doorlopen wij vijf stappen:

Onderzoek doelgroep en customer journey
Het is belangrijk dat er allereerst gekeken wordt naar de verschillende fases waarin de klant op zoek is naar het product of de dienst die je als bedrijf levert. Veelal is de content gericht op de koopfase van de klant, daarbij wordt nog wel eens over de andere fases (bewustwording, overweging en loyaliteit) heengekeken. Zonde vinden wij, want in de eerste twee fases kun je de klant al in aanraking laten komen met je product of dienst. We beginnen daarom altijd met de verschillende fases en de bijbehorende behoeftes van de klant in kaart te brengen.

Zoekwoordenonderzoek
Nadat we de verschillende fases in kaart hebben gebracht en de behoeftes van de klant weten gaan we bekijken welke zoekwoorden relevant zijn. We bekijken niet alleen de top keywords waar al je concurrenten waarschijnlijk ook mee bezig zijn. We zoeken ook juist de bredere keywords. Hier liggen veel kansen op keywords die een stuk minder concurrentie hebben van andere bedrijven. Door breed en vanuit alle fases de zoekwoorden te zoeken krijg je een zo goed mogelijk beeld. Samen stemmen we vervolgens de juiste focus af.

Plan van aanpak
Nu we een zo goed mogelijk beeld hebben van de customer journey en weten waar de consument op zoekt gaan we de contentstrategie opzetten. In dit plan van aanpak maken we onderscheid in de verschillende fases. De consumenten in de bewustwordingsfase zoeken immers hele andere informatie dan de klant in de koopfase. We koppelen per fase de juiste zoekwoorden aan de juiste pagina’s. Daarbij zorgen we gelijk voor consistente stijl in de pagina’s. We leveren dit alles op in een overzichtelijk sheet van waaruit de structuur van de content meteen duidelijk is. Voor alle verschillende fases en types content.

Het maken van de content
Nu duidelijk is wat er allemaal gemaakt moet worden is het daadwerkelijk tijd om de content te gaan creëren. In de opgeleverde sheet kun je gemakkelijk zien welke content er gemaakt moet worden. Daarbij kun je ervoor kiezen om de content zelf te schrijven en door ons te laten redigeren of je kunt het volledig uit handen geven. Onze specialisten gaan er dan mee aan de slag.

Wil je zelf de content schrijven, maar weet je niet goed waar je allemaal op moet letten? We kunnen dan een SEO content training geven aan jouw of je personeel. Hierin behandelen we de belangrijke punten waar je op kunt letten wanneer je content schrijft.

Monitoren, analyseren en optimaliseren
Uiteindelijk wil je natuurlijk weten wat het traject je heeft opgeleverd. Middels een dashboard en een rapportage houden we proactief periodiek op de hoogte van de resultaten. Uiteraard kun je wanneer je wilt het dashboard bekijken. Wanneer gewenst kunnen we periodiek samen door de resultaten lopen en bekijken of we nog op plekken moeten bijsturen. Door de resultaten goed te analyseren kan er gericht geoptimaliseerd worden wanneer dat nodig is. Zo blijft de content relevant en vindbaar.

Aan de slag met contentmarketing?

We kunnen je op verschillende manieren helpen met contentmarketing. Wil je de content op je website laten controleren voor bijvoorbeeld SEO? We kunnen de content op je website doorlichten en waar nodig aanpassingen voorstellen. Zo kun je bestaande content een boost geven en zorgen voor een betere vindbaarheid. Wil je liever het hele proces uit handen geven? We kunnen je van A tot Z ontlasten, waarbij we de strategie ontwikkelen en deze vervolgens uitvoeren.