fbpx
Rating - Local SEO - AnotherSight

Local SEO

Local SEO richt zich op lokale online zichtbaarheid.

Wanneer je jouw diensten of producten interessant zijn voor de lokale gemeenschap kan het inzetten van local SEO erg relevant zijn. Door de lokale online zichtbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren zorg je ervoor dat je lokaal bezoekers bereikt waardoor de naamsbekendheid én conversie wordt verhoogd.

Contact opnemen

Wat is local SEO?

Met local SEO richt je je op de lokale online vindbaarheid van jouw website of bedrijf. Bekijk ook eens onze case van Van Beek Houtbouw, die we onder andere met een lokale SEO strategie hebben geholpen.

Case: Van Beek Houtbouw

Van Beek Houtbouw is specialist in het plaatsen van hout beton schuttingen.

SEO versus local SEO

Zoekmachine optimalisatie (SEO) zorgt er voor dat jouw bedrijf (beter) gevonden wordt door potentiële klanten. Google verbindt deze potentiële klanten met jou als relevant bedrijf dankzij de zoektermen die worden ingevuld in de zoekmachine. Het gaat hier om alle soorten zoektermen.

Bij lokale SEO gaat het om zoekopdrachten die gericht zijn op de locatie van de persoon die de zoekterm intypt. Zoek bijvoorbeeld maar eens op tandarts in Google, wanneer je dit dit in Dronten zoekt krijg je andere resultaten dan wanneer je dit bijvoorbeeld in Lelystad bent en zoekt op tandarts. Google zorgt er namelijk voor dat je lokale resultaten ziet omdat de kans groot is dat je die zoekt. Je bent immers waarschijnlijk niet op zoek naar een tandarts in Maastricht als je in Dronten woont. Doordat Google dit steeds meer en beter doet wordt ook Local SEO belangrijker voor jouw bedrijf.

Is local SEO voor mij van belang?

Local SEO is voor de meeste bedrijven van belang, echter is het voor een bedrijf dat zich alleen op de grote landelijk termen minder belangrijk dan een ondernemer die zijn diensten of producten vooral lokaal aanbiedt. Lokale SEO is vooral van belang als jij jouw producten of diensten aanbiedt in een bepaald gebied. Voor het gemak nemen we een restaurant in Dronten als voorbeeld. Jij bent een restaurant in Dronten en bezoekers zoeken dus, aannemelijk, op ‘restaurant Dronten’ of ‘restaurant’ wanneer ze op zoek zijn naar een restaurant in de buurt. Hier kun je op inspelen door zichtbaar te worden op lokale zoekwoorden, en de brede termen, zoals ‘restaurant’ af te vangen door een goede Google Mijn Bedrijf listing. Zo kun je als bedrijf het lokale zoekverkeer bereiken.

Lokale vindbaarheid is voor jou minder van belang wanneer je jouw producten of diensten vooral landelijk aanbiedt. Je bent dan bijvoorbeeld een webshop die landelijke verzending aanbiedt. Dan wordt je liever gevonden op de bredere termen die meer gegoogled worden. Dat wil echter niet zeggen dat het lokale SEO dan niet belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan webshops met een winkel die wel lokaal gevonden willen worden. Er kan daarnaast ook lokaal zoekverkeer op jouw producten of diensten zitten.

De voordelen van local SEO

Het inzetten van local SEO voor jouw bedrijf biedt meerdere voordelen.

  • Je bereikt een relevante doelgroep van bezoekers doordat alle energie in de lokale vindbaarheid wordt gestopt. Ondanks dat het zoekvolume dan misschien lager kan liggen (dit hoeft niet altijd het geval te zijn), zorgt dit er wél voor dat de conversieratio per klik een stuk hoger ligt. Je conversie gaat hiermee omhoog.
  • Het kost minder moeite om een goede positie te krijgen op de, minder gezochte, lokale zoekwoorden. Er zijn immers minder concurrenten die hier ook een goede positie willen hebben.

Google Mijn Bedrijf en local SEO

Wanneer je je wilt gaan richten op lokale online vindbaarheid is het noodzakelijk om een Google Mijn Bedrijf profiel aan te maken voor jouw onderneming. Google Mijn Bedrijf is een bedrijfsprofiel voor jouw onderneming binnen Google met de nodige informatie. Denk hierbij aan de adresgegevens van jouw bedrijf en contactmogelijkheden. Een Google Mijn Bedrijf profiel zorgt er simpelweg voor dat Google weet waar jouw bedrijf gevestigd is om zo daadwerkelijk de lokale doelgroep te bereiken.

Google geeft ‘Google Mijn Bedrijf’ een steeds prominentere plek binnen de zoekopdrachten. Wanneer je een brede term intikt op Google met betrekking tot een bepaalde dienst zie je vaak een blok met bedrijven direct onder de advertenties staan. Google bijvoorbeeld maar eens op loodgieter, slotenmaker of seo marketing bureau. Dat onderstreept het belang om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken die lokaal goed zichtbaar is.

Een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken is niet alleen goed voor de lokale online vindbaarheid, maar ook voor de algemene vindbaarheid van jouw bedrijf. Het aanmaken van dit profiel – en het ook zo volledig als mogelijk invullen van de gegevens – zorgt ervoor dat jouw onderneming betrouwbaar oogt voor Google. Dit is voor zowel de lokale online vindbaarheid als de algemene online vindbaarheid voordelig omdat je zo hoger wordt geïndexeerd in de zoekmachine.

Aan de slag met local SEO?

Wil jij aan de slag gaan met local SEO? Er zijn verschillende aspecten die je zelf goed kunt oppakken:

  • Zorg voor een goed en compleet ingevuld Google Mijn Bedrijfslisting. Een compleet ingevuld profiel met reviews zorgt voor een goede lokale ranking. Zorg dat je alle diensten en relevante informatie benoemd.
  • Creëer specifieke pagina’s met lokale content voor jouw diensten. Maak pagina’s aan met jouw dienst of product in combinatie met de dorpen en steden waar je dit aanbiedt of je op wilt richten. Hiermee kun je lokale zoekopdrachten afvangen.
  • Verkrijg links van lokale organisaties zoals nieuwssites. Dit helpt Google te bepalen dat je in die regio actief bent, wanneer je immers veel links uit een regio krijgt bent je daar kennelijk relevant.

Naast deze punten kan er nog meer gedaan worden om de lokale zichtbaarheid te verhogen van jouw bedrijf. Wij hebben al verschillende bedrijven geholpen om de lokale zichtbaarheid te verhogen. Bekijk bijvoorbeeld eens onze case van Van Beek Houtbouw. Wil je jouw lokale zichtbaarheid verhogen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.