fbpx
Rating - Waarom een PMAX campagne jouw website meer conversies kan opleveren - AnotherSight

Waarom een PMAX campagne jouw website meer conversies kan opleveren

Google heeft in 2020 de PMAX campagne uitgerold over de advertentie accounts. We zien dat deze advertentie mogelijkheid nog niet altijd wordt gebruikt/getest. En dat terwijl performance max campagnes kunnen leiden tot meer conversies voor het zelfde budget. Daarom geven we wat meer uitleg over de werking en over hoe jij dat voor jouw bedrijf kunt inzetten!

Wat is een Performance max campagne?

Een PMAX (Performance max) campagne is een advertentie type dat gebruikt maakt van verschillende kanalen zoals:

  • Het zoeknetwerk van Google;
  • Het Google display netwerk;
  • Google Shopping;
  • Discover Gmail;
  • Google discover;
  • Google maps;
  • Youtube.

Normaliter maak je voor een van deze kanalen een campagne aan, het unieke aan de PMAX campagne is dat het alle kanalen kan inzetten. Hierdoor geef je het algoritme veel meer speelruimte met PMAX campagnes. Het algoritme kan daardoor beter op zoek gaan naar de juiste manier om jouw boodschap of product te tonen aan de doelgroep.

Wat zijn de voordelen?

Performance max advertenties hebben een aantal voordelen ten opzichte van andere types:

  • Doordat het systeem meer keuze heeft in hoe het potentiële klanten kan bereiken kan het beter leren welke kanalen goed werken en tot een conversie leiden. Daarin gaat het systeem nog verder dan de Smart shopping campagnes door rekening te houden met de ‘gewone’ search’ Ads. Al deze ruimte zorgt ervoor dat het systeem makkelijker conversies kan zoeken wat kan leiden tot meer conversies tegen dezelfde kosten.
  • PMAX campagnes zijn relatief eenvoudig op te zetten en dekken meerdere kanalen binnen Google. Zo hoef je niet verschillende campagnes in te richten en bij te houden. Dit kan natuurlijk wel, en is soms ook aan te raden, maar wanneer je niet teveel tijd kwijt wil zijn aan je Ads is een PMAX campagne een goede optie. Je bent bijvoorbeeld niet bezig het uitsluiten van zoekwoorden die niet relevant zijn, maar wel gelinkt aan de brede zoekwoorden die zijn ingevoerd of het doen van handmatige biedingen. En dat dan voor meerdere campagnes.

Waar moet je op letten?

Let wel op de volgende zaken voor een zo efficiënt mogelijke campagne: het algoritme gaat afhankelijk van jouw doel op zoek naar de beste manier om dit te behalen. In het geval van leads of aankopen zie je vaak dat het algoritme ervoor kiest om bijvoorbeeld op jouw merknaam ook mee te doen. Dat zijn mensen die al zoeken op jouw product of dienst. Dat zijn conversies die waarschijnlijk anders ook wel gevallen waren via het directe kanaal of een eventuele branded campagne. Dit kun je uitsluiten door:

  • Je merknaam uitsluiten als zoekwoord in het account, let wel op dat als je een branded campagne hebt draaien deze ook niet goed meer functioneert. Je kunt dan voor kiezen om de branded campagne stoppen en dit laten overnemen door de PMAX campagne. Of het zo te houden als het is waarbij het kan voorkomen dat beide met elkaar concurreren. Deze optie raden wij niet zomaar aan om te doen.
  • Een makkelijker optie is om bij instellingen van de PMAX campagnes naar instellingen te gaan. Daar kun je merkenlijsten uitsluiten. Deze kun je eenvoudig aanmaken met jouw merk (en eventuele andere merken) en vervolgens indienen. Zo voorkom je dat de PMAX zich op zoektermen met jouw bedrijf erin richt. Deze optie is makkelijk en minder ingrijpend dan de bovenstaande optie en raden we daarom ook aan.

Daarnaast heb je ook minder controle over de advertenties. Een PMAX gebruikt alle ingevoerde gegevens en gaat daarmee aan de slag. Je kunt daarbij bijvoorbeeld niet zomaar zien op welke zoekwoorden hoevaak is meegedaan in de veiling en ook niet zomaar zoekwoorden uitsluiten.

Ook geeft Google de PMAX advertenties voorrang over andere campagnes die je hebt draaien. Tenzij het gaat om exacte zoekwoorden. Hierdoor kunnen de prestaties van de andere Google ads campagnes achteruit gaan.

Krijg meer leads of conversies vanuit een PMAX campagne

Wanneer je een PMAX campagne juist inricht met goede visuals en teksten kan het algoritme goed werken en door het combineren van verschillende kanalen zorgen voor meer conversies. Het systeem heeft de vrijheid om de doelgroep te bereiken en personen met een hoge intentie om tot actie over te gaan ook vaker te targeten over meerdere kanalen. Waarmee de kans wordt vergroot dat deze persoon ook daadwerkelijk over gaat tot actie.

Hieronder nemen we je mee in de stappen om een PMAX campagne in te richten. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op.

Hoe richt je Performance max campagnes in?

Een Performance max campagne is gemakkelijk in te richten.

  1. Ga naar je Google Ads account
  2. Klik op nieuwe campagne maken
  3. Kies voor de Performance max campagne
  4. Vul de benodigde gegevens in

Een doel voor de PMAX campagnes kiezen

Wanneer je een campagne aanmaakt is het belangrijk om een doel voor de campagnes te kiezen. Afhankelijk van jouw website kun je dit instellen. Je hebt keuze uit verschillende opties:

  • Conversies maximaliseren, hierbij richt het systeem zich op het aantal conversies. Dit is altijd een goede startstrategie om het algoritme te laten groeien.
  • Conversiewaarde maximaliseren, hierbij richt het systeem zich niet op zoveel mogelijk conversies, maar op zoveel mogelijk omzet. Het kan dus voorkomen dat je minder conversies krijgt, maar wel meer waarde uit deze conversies. Dit kan interessant zijn voor e-commerce website die meer omzet uit de webshop willen halen, maar ook voor website die zich richten op leadformulieren. Deze kun je namelijk een waarde meegeven, door de verschillende conversies waardes te geven kan het algoritme zich meer gaan richten op de belangrijke conversies (die een hogere fictieve waarde hebben kregen)
conversiedoel-instellen-voor-pmax-campagne

Voor het begin raden we aan om conversies maximaliseren te gebruiken zodat het algoritme goed kan zoeken naar zoveel mogelijk conversies en hier van kan leren. Vervolgens kun je ervoor kiezen om over te stappen naar conversiewaarde, afhankelijk van hoe jouw data is ingericht.

Instellen van een ROAS of kosten per conversie

Optioneel kun je ervoor kiezen om doelkosten in te stellen per conversie als je voor conversies gaat of een ROAS (Return On Ad Spent) als je voor conversiewaarde gaat. Hiermee geef je het systeem een richtlijn van hoeveel een conversie mag kosten of moet opleveren. Het systeem kan daar dan rekening mee proberen te houden. Let hierbij wel op dat als het systeem dit niet haalt het ook het budget kan afschalen waardoor je zichtbaarheid verliest. Let dus altijd goed op je campagnes of stel signalen in zodat je een mail ontvangt wanneer het budget niet meer volledig wordt uitgegeven.

Targeting van de PMAX campagne

Vervolgens kun je kiezen welke gebieden, steden of landen je wilt targeten. Dit kan je per gebied doen of met een straal. Ook kun je bepaalde gebieden uitsluiten. Zo kun je de focus perfect leggen op jouw verzorgingsgebied en daarmee alleen relevant verkeer benaderen met jouw boodschap.

targeting-instellen-voor-pmax-campagne

Invullen van de advertentieteksten

De volgende velden kun je invullen:

  • Koppen, de koppen werken net als bij gewone search campagnes. Hier kun je content van maximaal 30 tekens invullen over jouw diensten/producten, voorwaarden of USP’s. (Unique Selling Point)
  • Lange koppen, lange koppen geven je de mogelijkheid om meer content te gebruiken in een kop. Je hebt maximaal 90 tekens bij een lange kop. Dat geeft je meer ruimte om jouw boodschap over te brengen op de klant.
  • Beschrijvingen, beschrijvingen worden onder koppen getoond in Google Search. Hier kun je mensen die geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product nog wat meer vertellen om ze overtuigen om op jouw advertentie te klikken.
  • Afbeeldingen, je kunt tot twintig afbeeldingen toevoegen aan een PMAX campagne. Deze gebruikt het algoritme vervolgens op verschillende kanalen zoals het display netwerk, maar ook de search campagnes of Youtube display campagnes.
  • Video’s, naast afbeeldingen kun je ook tot vijf video’s uploaden. De video’s moeten wel op Youtube staan om geüpload te kunnen worden. Heb je geen video’s? Je kunt ook video assets maken in de PMAX campagnes. Hiermee kun je een sjabloon van Google pakken en deze voorzien van de juiste informatie en kleuren. Zo kun je laagdrempelig gebruik maken van video’s in een campagne.
  • Producten, mocht je producten verkopen dan kun je ook via het Google merchant center jouw producten koppelen zodat ook Google Shopping campagnes kunnen worden ingezet door de Google performance max campagne. Dit kan zowel met alle producten gedaan worden als met een selectie. Net als bij reguliere Shopping advertenties of een Smart shopping campagne.
  • Overige toepassingen zoals sitelinks of highlights, deze kun je campagne specifiek instellen of over het hele account. Geef specifieke url’s of voordelen mee aan jouw advertenties om getoond te worden bij de advertentie.

Nadat je alle velden zo goed mogelijk hebt ingevuld kun je Google nog helpen door de doelgroep te omschrijven. Dit kan op twee manieren:

Het opgeven van relevante zoekopdrachten

Je kunt 25 zoektermen van maximaal 80 woorden invullen. Hierdoor krijgt het algoritme een goed idee van waar de klant op zoekt en kunnen ze klanten die deze zoekwoorden gebruiken beter targeten.

Overige details van de doelgroep doorgeven

Je kunt daarnaast in-market segmenten of affiniteiten van de doelgroep meegeven. Hiermee kan het algoritme zich nog beter richten op de correcte doelgroep. Hierin kun je onderwerpen, interesses, websites, zoektermen en zelfs bezochte apps doorgeven. Een ideaal instrument om het algoritme een eerste zet te geven naar de juiste doelgroep.

Signalen-instellen-voor-pmax-campagne

Het opgeven van klantdata

Je kan ook gehaste klantdata doorgeven aan het systeem. Denk bijvoorbeeld aan doelgroepen die in Google Analytics hebt gemaakt. Zoals mensen die een leadformulier indienen, een aankoop doen, 15 minuten op je website zijn geweest, of op een andere manier interesse in jouw product of dienst hebben getoond. Hierdoor kan Google bekijken wat de mensen in deze groep overeenkomen. Machine learning kan vervolgens die data weer inzetten om nog beter jouw doelgroep te bereiken.

Let wel op de consent mode

Let wel op: Deze data mag je niet zomaar delen, klanten moeten hier in het cookiebeleid expliciet hun toestemming voor hebben gegeven. Controleer daarom altijd op je de consent mode goed naleeft zodat je ook alleen data gebruikt die je mag gebruiken.

Met bovenstaande methodes kun je algoritme al wat meer data over jouw klanten meegeven zodat het nog beter de juiste doelgroep kan gaan benaderen.

Budget instellen

Wanneer je alle bovenstaande data hebt ingevuld kun je nog het budget per dag instellen en vervolgens de campagne online zetten. Bij het instellen van het budget geeft Google een schatting van de verwachte conversies per week bij het gekozen budget.

Het belang van goede conversiemeting

Voor het optimale effect van PMAX campagnes is een goede conversiemeting cruciaal. Hoe meer data naar het systeem gaat, hoe beter de performance van de campagnes. Wanneer je weinig data kunt teruggeven aan het systeem zal het langer duren voor het efficiënt kan gaan werken. Zorg er dus voor dat alle data goed ingeregeld staat en alle conversies gemeten worden. Conversies kunnen zijn:

  • Aankopen op de website;
  • Het invullen van een leadformulier;
  • Het bekijken van een specifieke pagina;
  • Het downloaden van een whitepaper;
  • Lokale winkelbezoeken;
  • Of andere doelen die je op jouw website hebt.

Heb je hier hulp bij nodig of weet je niet zeker of dit goed staat? Neem dan gerust contact met ons op! Dan kijken we even mee.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06954-scaled.jpg

Ruben Wassens | SEO Specialist

Ruben is verantwoordelijk voor de SEO trajecten bij de klanten van AnotherSight. Met veel plezier maakt hij voor elke klant een aanpak op maat voor het behalen van de beste resultaten binnen de organische zoekresultaten.

Lees meer

Verder lezen?