fbpx
Rating - Wat is de Click Through Rate? (CTR) - AnotherSight

Wat is Click Through Rate? (CTR)

Click Through Rate betekent klikfrequentie of ook wel doorklikratio. Met de doorklikratio krijg je inzicht in het aantal keer dat gebruikers op een advertentie hebben geklikt in vergelijking met het aantal keer dat de advertentie aan gebruikers is getoond. Door dit inzichtelijk te maken kun je advertenties optimaliseren.

Wat is het belang van CTR?

Om erachter te komen of een campagne of advertentie zijn vruchten heeft afgeworpen, kun je de resultaten meten aan de hand van de doorklikratio. Het is dus belangrijk om deze inzichtelijk te hebben. Nadat je aan de hand van de doorklikratio inzichtelijk hebt hoe jouw advertentie het doet, kun je de advertentie of website optimaliseren. Des te vaker er wordt geklikt op jouw advertentie, des te hoger de doorklikratio.

Waarom is het belangrijk om de doorklikratio te verhogen?

De doorklikratio is van belang bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten: Google kijkt naar de hoogte hiervan. Heb je een hogere doorklikratio, wordt je hoger in Google geplaatst. De doorklikratio is ook van belang bij het bepalen van de vertoning van jouw advertentie. Ook hierbij geldt: hoe hoger de doorklikratio is, hoe interessanter dit is voor Google.

CTR via Google Ads, organisch verkeer of email

Het meten van de CTR kan op meerdere plekken: denk bijvoorbeeld aan een advertentie in Google of een campagne die je verstuurt per mail. 

CTR via Google (Ads en organisch)

Via Google kun je gevonden worden via de advertentie stroom (Google Ads) of de organische zoekresultaten. 

Google Ads
Wanneer je je richt op de klikfrequentie via Google Ads kun je inzichtelijk krijgen hoeveel procent van het aantal weergaven er ook op de advertentie heeft geklikt. Aan de hand van dit resultaat kun je zien of jouw advertentie verbetering nodig heeft. Ook voor Google is dit een belangrijk resultaat om te bepalen of jouw advertentie kwalitatief goed is.

Organische zoekresultaten
Ga je kijken naar de klikfrequentie via de organische zoekresultaten kun je veel breder analyseren: elke pagina waarmee je gevonden kunt worden in Google is mee te nemen in het meetproces. Per zoekterm kun je kijken hoe vaak er op jouw pagina wordt geklikt. Google vindt ook dit een belangrijk resultaat om mee te nemen bij het bepalen hoe hoog jij wordt geplaatst in de zoekresultaten. Hoe hoger de CTR uiteindelijk is, hoe beter je op de lange termijn gevonden kunt worden in Google. 

Hoe bereken je de doorklikratio?
De doorklikratio van de organische of geadverteerde zoekresultaten in Google wordt berekend door middel van een formule. CTR = Totaal aantal klikken / totaal aantal vertoningen x 100%

Het is dus eigenlijk heel simpel. Is jouw advertentie 100 keer getoond en is er 12 keer op de advertentie geklikt? Dan is de CTR 12%.

CTR via email 

Bij email werkt het iets anders met de CTR. Bij email marketing wordt er een mail verstuurd naar een (potentiële) klant en wordt deze, hopelijk, geopend en, hopelijk, gelezen. We spreken daarom van de termen Click to Open en Click to Delivered. 

Click to Open
Bij Click to Open gaat het om het aantal klikken versus het aantal keer dat de mail geopend is. 
CTR = Totaal aantal klikken / totaal aantal opens x 100%

Click to Delivered
Bij Click to Delivered gaat het om het aantal klikken versus het aantal verzendingen van de mail.
CTR = Totaal aantal klikken / totaal aantal (succesvolle) verzendingen x 100%

Wat is een gemiddelde klikfrequentie?

De gemiddelde klikfrequentie wordt vaak overschat: schrik er niet van als je een klikfrequentie hebt van ‘slechts’ 1%. Dit klinkt al snel als een laag percentage, maar is heel normaal. Gemiddeld ligt het percentage van een advertentie in Google rond de 1,91%. Afhankelijk van omstandigheden, zoals trends en seizoenen, kan de klikfrequentie schommelen. Een duidelijk gemiddelde is dus niet te noemen. 

Wat kun je doen voor een hogere CTR?

Om de klikfrequentie te verhogen kun je een aantal dingen doen.

  • Schrijf een aantrekkelijke titel met relevante zoekwoorden;
  • Schrijf een aantrekkelijke description met relevante zoekwoorden;
  • Schrijf doeltreffende snippets: het stukje tekst wat gebruikers lezen in de zoekresultaten van Google nog voordat ze jouw website aanklikken.
  • Maak gebruik van afbeeldingen, zoals een uitgelichte afbeelding bij een pagina.
  • Maak waar het kan gebruik van de mogelijkheden die Google biedt. Bijvoorbeeld voor recepten of video’s kun je meer informatie geven aan de zoekmachine die het weer kan tonen in de resultaten.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06910_LowRes.jpg

Roland Mögele | Eigenaar

Roland houdt zich bij AnotherSight bezig met leadgeneratie, User Experience, het maken van strategische plannen en het testen van de klanttevredenheid. Daarnaast vindt hij onderzoek een interessant én belangrijk onderdeel waar hij zich veel mee bezig houdt.

Lees meer

Verder lezen?